تفاوت کوین و توکن

بسیاری از کسانی که به جهان بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده وارد می‌شوند، به درستی تعریف کوین و توکن و تفاوت آن‌ها را درک نمی‌کنند. اما بین کوین و توکن تفاوت‌های بسیار بزرگی وجود دارد. امروز قصد داریم تفاوت‌های این دو را به زبان ساده و با مثال هایی توضیح دهیم با ما همراه باشید.

کوین (coin) چیست؟

سوالاتی که اکثر کاربران کرپیتوکارنسی‌ها آن را مطرح می‌سازند به چند دسته تقسیم می شود:

  • توکن چه تفاوتی با کوین (Coin) دارد؟
  • آیا توکن همان ارز دیجیتال است؟
  • آلت کوین چیست؟
  • آیا همه این اصطلاحات مترادف هم هستند؟

یک کوین مانند لایت کوین، از طریق ایجاد تغییراتی در کد اصلی بیت کوین ایجاد می‌شود. به این ارزهای دیجیتال، آلت کوین (Altcoin) نیز گفته می‌شود، زیرا به تناوب بیت کوین، می‌توانند استفاده شوند و کاربردهای آنها شبیه بیت کوین است.

از کوین‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • انتقال پول (با استفاده از آن‌ها می‌توانید ارسال یا دریافت ارزش داشته باشید)
  • به عنوان ماهیتی برای ذخیره‌سازی ارزش (می‌توان آن‌ها را ذخیره کرد و بعد با چیز دیگری تعویض کرد)
  • به عنوان واحد حساب (می‌توانید قیمت کالا یا خدمات را در آن‌ها لحاظ کنید)

در بلاکچین تراکنش‌ها عموما به شکل توکنیزه شده صورت می‌گیرد. این توکن‌ها به نام کریپتوکارنسی یا رمز ارز هم شناخته می‌شوند. یک توکن رمز ارز نگهدارنده ارزش دارایی است و این که آن دارایی چیست بستگی به بلاکچین مورد نظر دارد.

در بلاکچین‌های اصلی مانند بیت کوین، رمز ارز BTC بیانگر ارزش اقتصادی است.

در بلاکچینی که بر اساس کالا بنا شده، مانند بلاکچین Hempcoin، رمز ارز THC بیانگر کناف صعنتی است.

توکن (token) چیست؟

پروژه‌هایی هم مانند NEO/GAS، بلاکچین‌هایی با دو توکن هستند که در آن NEO یک توکن با ارزش دیجیتالی است و GAS به عنوان پاداش انجام تراکنش‌ها در شبکه NEO مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلاکچین‌هایی مانند اتریوم امکان توسعه توکن‌های رمز ارز دیگر را از طریق خود همین شبکه امکان پذیر می‌کنند که پروژه‌هایی مانند ترون، ایاس و ویچین حاصل توکن‌های بر پایه شبکه اتریوم هستند.

به این دلیل که اتریوم از سایر کوین‌ها پشتیبانی می‌کند، پروتکل‌های مختلفی که به نام استانداردهای Request for Comment یا ERC می‌گویند به وجود آمده است. ERC-20 یکی از محبوب‌ترین استانداردهای ساخت توکن در شبکه اتریوم است که مورد استفاده توسعه دهندگان قرار می‌گیرد.

پلتفرم‌هایی که میزبان توکن‌های جدید هستند، مانند اتریوم، شکافی را در دنیای ارز رمز ایجاد کرده‌اند که در آن کوین به معنای رمز ارزهای خود میزبانی مانند بیت کوین است در حالی که توکن برای معرفی توکن‌های اختصاصی میزبانی شده در بلاکچین‌های دیگر استفاده می‌شود.

به دلیل توانایی اتریوم در اجرای قراردادهای هوشمند، پروژه‌های غیرمتمرکز از این پلتفرم برای ثبت توکن‌ها استفاده می‌کنند. روی قراردادهای هوشمند می‌توان برنامه‌هایی برای پردازش توکن‌ها قرار داد که به عنوان مثال می‌توان برای دسته‌بندی آهنگ‌ها برای هر آهنگ یک توکن مخصوص ساخت.